Mammma med Leukemi (blodcancer)

Leukemi är en rad olika cancertyper i blodet. Det finns olika former av både akut och kronisk leukemi som har olika symtomer. Min mamma har nu fått diagnosen AML, akut myeloisk leukemi.

Det hela började den 21/12 med att hon åkte till Hc i Hammarstrand. För att ännu en gång få hjälp med de som aldrig har blivit bra. Att konstant vara sjuk en längre tid, tror jag inte någon skulle vilja vara.

Hon hade allt för höga värden så därför vart hon inskickad till Östersunds sjukhus, där det fortsatte att undersöka henne. Till slut så fick de fram att hon hade någon form av leukemi.

Så den 22/12 vaknade jag utav att Malin (Syster) ringde mig och sa att Mamma hade åkte upp till Umeås sjukhus med helikopter, där vid 07.30 tiden.
Det jag först tänkte va jaha de var den påhälsningen det. De tog ett tag innan jag fattade att hon måste ha varit så pass dålig eftersom det gick så fort.
Senare på kvällen får mamma veta att hon har akut leukemi.

23/12
Det är idag som mammas behandling börjar. Där hon ska få cytostatika (cellgift) i 5 dagar 2 ggr/dag.
Hon är trött och blir alltmer tröttare. Läkaren ringer och berättar en del saker, som tex att det finns risk att hon kan dö. Man kan dö av allt var min tanke. Var nog i chock då. Jag for till jobbet som vanligt. När jag väl kom dit så föll jag bara ihop av gråt.

24/12
Ringer och pratar med sköterskan om mamma. Då hon säger att hon är väldigt trött där hon även förklarar att så kan det bli av cytostatikan som hon får.

25/12 Jag jobbar som vanligt men har mamma och det som läkaren sa i tankarna hela tiden.

26/12 Så åker jag och Malin upp till Umeå Norrlands universitetssjukhus. Resan tog nästan dö på mig. Har aldrig kört 40 mil själv. Men vi ville fram så det vara bara att köra. Dagen att köra upp på började inte så bra. För stormen Dagmar hade dragit in över oss. Så det vart lite små stopp efter vägen, där det låg träd.
När vi väl kom fram till mamma så var jag nöjd med att ha tagit oss hit. :) Å sen var det dom här hissarna som inte tog oss dit vi ville. Åkte fel x antal gånger. Men vi fick ett par goda skratt iaf.
Men inte nog på det så skulle det ätas oxå. Så det var bara att bege sig ut igen. Jag trött och hungrig blir inte alls rolig att ha med att göra. Och i en ny stad som jag inte ens känner till.
Sen bar det av hem och sova för att orka träffa läkaren i morgon.

27/12 Upp kl 7.30 för att ringa till chefen och avboka några ärenden för idag och säga att jag blir hemma hela veckan. Är ju uppe hos mamma nu. Idag fick vi träffa Läkaren. Medans mamma vilade så åkte jag och systra mi in till stan här i Umeå för att handla lite saker som mamma ville ha bla pennor.

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Nenna

Tänker på dig vännen!!!

2011-12-27 @ 21:23:02
URL: http://nenna.bloggdog.se
Postat av: HelenaL

Men fy va hemskt :( Vet inte vad jag ska säja.. Styrkekramar till dej, syster å mammsen!

2011-12-27 @ 23:54:35
Postat av: TuffLoysan

Usch vad hemskt =/ Som Helena skrev, vet inte vad man ska säga/skriva.. men du vet att jag finns här..

2011-12-28 @ 06:49:55
URL: http://tuffloysan.blogg.se/
Postat av: Bea

Älskade lilla vän. Jag hoppas att allt löser sig.



Jag har ju också varit i Umeå många vändor, vet hur tufft det är att köra själv.



Ta hand om er och hälsa din mamma. Umeå har väldigt mycket kunskaper om cancer, så ni har verkligen hamnat rätt.



Massa styrkekramar!!!

2011-12-28 @ 10:07:55
URL: http://beabjorch.blogg.se/
Postat av: Mikkan

Hoppas att allt går bra, vännen! Är bara att ringa om du vill prata, eller ses, det vet du. Kram kram

2011-12-29 @ 23:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0